Klachten en indicaties

De meest voorkomende klacht waarmee patiënten ons raadplegen is lage rugpijn. Dit kan acute of chronische lage rugpijn zijn met of zonder uitstraling naar de buik, liesstreek, de bovenbenen, de onderbenen, de voeten. Belangrijk is dat de oorsprong van de pijn dikwijls niet overeenkomt met de plaats waar de pijn gevoeld wordt door de patiënt. In de osteopathie en onze praktijk beperkt men zich niet tot de behandeling van de lage rug alleen.

In principe kan pijn op alle mogelijke plaatsen in het lichaam in vele gevallen door de osteopaat efficiënt behandeld worden. De hieronder weergegeven lijst van indicaties voor osteopatische behandeling is zeker niet volledig, maar geeft een overzicht van klachten waarbij van osteopatische behandeling goed resultaat mag verwacht worden. De lijst is opgevat per regio in het lichaam waar de pijn zich kan situeren.

Volwassenen

Het hoofd : hoofdpijn, migraine, duizeligheid, evenwichtsstoornissen,…

Het aangezicht : trigeminalgie, wazig zicht,…

De kaken : ATM-dysfuncties (kraken, myofaciale pijn, mond opening-sluitingsbeperkingen),…

De nek : torticollis, cervico-brachialgie (pijn in de nek die uitstraalt in de arm), stijfheid, beperkte bewegingsmogelijkheid, whiplash,…

De schouders en schouderbladen : trapeziussyndroom (gespannen schouder-nek spieren), rotatorcuffsyndroom, thoracic outlet syndroom, spierscheuren, ontstekingen, frozen shoulder,…

De elleboog : tenniselleboog, golverselleboog, bewegingsbeperkingen,…

De polsen en de handen : carpaaltunnel syndroom, tintelingen in de vingers, slapende handen,…

De borstkas : pijn aan de voorzijde of achterzijde, beklemmend gevoel in de borst, tussenrib zenuwpijn,…

De buik : de buikspieren, het diafragma, spijsverteringproblemen, menstruatiepijnen,…

De lumbale wervelkolom : acute lage rugpijn of ‘het verschot’, sciatiek, hernia, ischias, arthrose in lage rug,…

Het bekken : ischias, staartbeenpijn, bekkenklachten bij zwangere vrouwen,…

De heupen : arthrose, ontstekingen, bewegingsbeperkingen,…

De knieen : tendinitis van de quadriceps, de adductoren, spierverrekkingen,…

De enkels en de voeten : instabiliteit van de enkels, hielsporen, pijnlijke voetzolen en tenen,…

Baby's/Kinderen

Naast deze klachten die veelal voorkomen bij adolescenten en volwassenen kan de osteopaat ook helpen bij veel voorkomende functionele klachten bij pasgeborenen of baby’s. Geboren worden is voor de mens een van de meest traumatiserende gebeurtenissen in zijn leven. Hij wordt blootgesteld aan enorme krachten wanneer de baarmoeder hem naar buiten duwt en moet zich door het benige bekken wringen en draaien om zijn weg te vinden naar de buitenwereld. Dit kan vaak resulteren in stoornissen ter hoogte van de schedel, nek en bekken van de pasgeborene.

Functionele klachten bij baby’s : KISS-syndroom, reflux, darmkrampen, excessief huilen, torticollis, posterior positionele plagiocephalie, assymmetrische motorische patronen, zich steeds achteroverstrekken, problemen met de borstvoeding (een kant gaat beter dan de andere), rusteloosheid, eetproblemen, veelvuldig verslikken, slechte zuigrespons, veelvuldig spugen, stoornissen in oogmotoriek,…

Deze lijst is niet limitatief. De beste manier om te weten of een osteopaat iets aan je specifieke klachten kan doen is het aan hem te vragen. Neem daarvoor gerust contact op via telefoon of e-mail.